Jednym z często wymienianych atutów wynajmu długoterminowego jest przewidywalność kosztów związanych z utrzymaniem samochodu, bo jak wiadomo do raty miesięcznej doliczony jest zazwyczaj koszt serwisu, wymiany opon itp. Innymi słowy lejemy tylko paliwo i płyn do spryskiwacza, a reszta nas nie interesuje. Tyle mówią slogany reklamowe, ale prawda jest taka, że dopiero moment zwrotu pojazdu do finansującego zadecyduje o tym, ile naprawdę będzie nas kosztował najem auta.
KRÓTKO: Czego dowiesz się z tego artykułu?
Opisujemy jak wygląda zwrot pojazdu do leasingodawcy po zakończeniu kontraktu najmu. Stan samochodu ma w tym przypadku kluczowe znaczenie. Sprawdź za jakie zużycie dopłacisz „karę”, a za jakie nie. Jeśli dbałeś o auto, to raczej nie masz się czym martwić. W przeciwnym razie może być różnie…
Spis treści
- Dopłacisz za ponadnormatywne zużycie
- Ustal co to jest standardowe zużycie samochodu zanim podpiszesz kontrakt
- Jak uniknąć wysokich dopłat za ponadnormatywne zużycie?
- Jak wygląda zwrot pojazdu do leasingodawcy?
- Akceptowalne ślady zużycia
- Lista ponadnormatywnych i nieakceptowalnych uszkodzeń wymagających dopłaty
- Przewodniki zwrotu pojazdów PZWLP
Dopłacisz za ponadnormatywne zużycie
Wszystko dlatego, że korzystający z pojazdu będzie musiał dopłacić finansującemu za uszkodzenia i usterki odbiegające od standardowego zużycia samochodu. Zatem w teorii, jeżeli auto będzie nosiło na sobie jedynie ślady zużycia typowe dla jego wieku i ustalonego wcześniej limitu przebiegu, to nie ma problemu.
Ustal co to jest standardowe zużycie samochodu zanim podpiszesz kontrakt
Natomiast w praktyce to firma flotowa/leasingowa narzuca co dla niej jest typowym zużyciem, które nie będzie wymagało żadnej dopłaty. Dlatego jeszcze przed zawarciem umowy najmu należy ustalić z finansującym, jakiego rodzaju zużycie będzie on tolerował, a za jakie usterki i uszkodzenia będzie naliczał dodatkowe opłaty.
Dobre firmy flotowe udostępniają swoim klientom szczegółowy katalog elementów składających się na standardowe zużycie samochodu, łącznie z wykazem dopuszczalnych uszkodzeń. Najczęściej w katalogu znajdują się także zdjęcia ułatwiające ocenę, „co można, a czego nie”.
Jak uniknąć wysokich dopłat za ponadnormatywne zużycie?
1. Musisz dbać o samochód
Po pierwsze i najważniejsze, należy dbać o samochód. Nie chodzi o pedantyzm i robienie „detailingu” co kilka tygodni. Wystarczy po prostu zadbać o czystość i przede wszystkim eksploatować pojazd w taki sposób, żeby nie powstawały w nim uszkodzenia, pęknięcia itp.
Jeżeli jesteś osobą, która jest na bakier z czystością i ma lekkie podejście do rzeczy materialnych, to – nie ma co się oszukiwać – najem nie jest dla ciebie. Podobnie, jeśli wozisz często w aucie ostre przedmioty, które mogą uszkadzać elementy tapicerki, albo jesteś właścicielem dużego psa, który potrafi odgryźć lub ubrudzić to i owo podczas wycieczki na urlop/spacer.
Dotyczy to także stylu jazdy – nie przejmujesz się dziurami w jezdni, krawężnikami? To z kolei naraża na uszkodzenia felg, kołpaków, opon, ale przede wszystkim elementów zawieszenia, których naprawa może być bardzo kosztowna i nie objęta gwarancją.
2. Usuń poważniejsze usterki przed zwrotem
Jeżeli nie udało się jednak zapobiec powstaniu usterki, za którą finansujący doliczy „karę”, to warto pomyśleć o jej usunięciu na własną rękę. Powód? Leasingodawca policzy koszt naprawy wg. swojego cennika, który może być sporo wyższy, niż naprawienie tego samodzielnie lub np.: u poleconego fachowca.
Jak wygląda zwrot pojazdu do leasingodawcy?
W momencie zwrotu samochód powinien być czysty (umyty, ale nie mokry) i posprzątany. Ze środka należy zabrać wszelkie swoje rzeczy. Zapomniane i pozostawione drobiazgi w schowkach mogą być utracone bezpowrotnie.
Zwracane auto musi być kompletne i wrócić do najemcy z całym wyposażeniem, które było do niego dołączone w momencie wydania – czyli muszą być m.in.
- wszystkie klucze i dokumenty
- instrukcja obsługi
- książka serwisowa (na bieżąco prowadzona)
- karty z kodami
- płyty/karty do nawigacji
- koło zapasowe lub kompresor z zestawem naprawczym
- podnośnik, apteczka, trójkąt ostrzegawczy itp.
Stan zwracanego pojazdu oceniany jest wstępnie przez pracownika leasingodawcy w obecności klienta. Z tego zdarzenia powinien zostać sporządzony protokół. Nie zmienia to faktu, że samochód może zostać następnie poddany bardziej szczegółowej ekspertyzie dokonanej przez rzeczoznawcę, który zbada stan techniczny bardziej wnikliwie.
Akceptowalne ślady zużycia
Jak wspomnieliśmy wcześniej, każdy leasingodawca ma swoją własną politykę uznawania tego, które ślady zużycia są akceptowalne. Zazwyczaj dopłaty nie będą wymagały:
Akceptowalne uszkodzenia zwracanego pojazdu. Fot. Poradnik zwrotu pojazdów PZWLP
- drobne, kilkucentymetrowe rysy na lakierze, które można usunąć poprzez polerowanie, które przede wszystkim nie przeniknęły do metalu i nie spowodowały korozji
- małe wgniecenia (np.: parkingowe), o ile nie jest ich więcej niż jedno-dwa na jednym elemencie
- zderzak i maska obita od kamieni, o ile uszkodzona powierzchnia nie przekracza ok. 20-25% ich powierzchni i nie ma ognisk korozji
- odbarwienia na lakierze lub elementach plastikowych i gumowych spowodowane warunkami atmosferycznymi
- ślady po zdjętych naklejkach i reklamach, które daje się usunąć w wyniku polerowania/czyszczenia
- opony z bieżnikiem min. 1,6 mm
- kołpaki lub felgi z drobnym zarysowaniem/zadrapaniem
- drobne obicia od kamieni na szybie i reflektorach
- zabrudzenia i plamy na tapicerce, w tym na dywanikach i podłodze, które da się usunąć poprzez czyszczenie
- zagniecenia na fotelach i podłokietnikach itp. spowodowane normalnym użytkowaniem
- ewentualnie inne ślady zużycia typowe dla danego modelu, wieku i przebiegu (np.: na kierownicy, drążku zmiany biegów itp.)
- zazwyczaj w aucie mogą pozostać uchwyty po zestawie głośnomówiącym, nie ma wtedy dopłaty za „dziury” w konsoli
Lista ponadnormatywnych i nieakceptowalnych uszkodzeń wymagających dopłaty
Poniższe usterki raczej na pewno nie będą akceptowane przy zwrocie i będą wiązały się z naliczenie „kary” za ponadnormatywne zużycie:
Nieakceptowalne uszkodzenia zwracanego pojazdu. Fot. Poradnik zwrotu pojazdów PZWLP
- uszkodzenia lakieru, zarysowania, zadrapania i wgniecenia, których usunięcie będzie wymagało lakierowania elementu
- ogniska korozji
- niefachowo naprawione uszkodzenia lub niefachowe lakierowanie, wykonane poza zakładem zalecanym przez leasingodawcę
- popękane, podrapane elementy plastikowe, np.: zderzaki, atrapy, lusterka
- brakujące elementy, np.: zaślepki, uszczelki, osłony, listwy, kołpaki
- maska i zderzak uszkodzona od kamieni na powierzchni większej niż 20-25%
- pęknięcia lub wyraźne odpryski i zarysowania na szybie i reflektorach
- mocne, nie dające się usunąć poprzez zwykłe czyszczenie zabrudzenia tapicerki
- podarte fotele, dywaniki
- popękane lub brakujące elementy wnętrza
- nadmiernie zniszczona kierownica i lewarek zmiany biegów (w tym mieszek)
- brakujące lub zniszczone przełączniki i przyciski, podłokietniki itp.
- niedziałające elementy wyposażenia, których naprawa nie objęta jest gwarancją lub pakietem serwisowym
- uszkodzone mechanicznie opony
- porysowane felgi i kołpaki
- niedozwolone są także przeróbki i modyfikacje karoserii, wnętrza, zawieszenia i silnika
Przewodniki zwrotu pojazdów PZWLP
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przygotował ilustrowane przewodniki o zwrocie aut osobowych i dostawczych po kontraktach wynajmu. Mogą one być dobrą dodatkową wskazówką na temat tego, jakie uszkodzenia będą i jakie nie będą akceptowalne przez leasingodawców w zwracanych pojazdach.
Przewodnik Zwrotu Pojazdów Osobowych - do pobrania (PDF, 1,15 Mb) >>
Przewodnik Zwrotu Pojazdów Dostawczych - do pobrania z serwera PZWLP (PDF, 1,97Mb) >>

Wyszukiwarka ofert wynajmu
1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Forum: Pytania i odpowiedzi dotyczące wynajmu długoterminowego samochodów >
Chcesz dowiedzieć się więcej o wynajmie długoterminowym?
Wybór firmy i usług Car Fleet Management - na co zwrócić uwagę
Decydując się na najem długoterminowy samochodu lub floty pojazdów stajemy przed wyborem firmy finansującej oraz szeregu usług dodatkowych, które różnią się od siebie nie tyko pod względem kosztów, ale także zakresu, opcji itd.
Jaki samochód wybrać do wynajmu długoterminowego?
Chcesz wziąć samochód w formie wynajmu długoterminowego i nie przepłacić za ratę miesięczną? W takim razie musisz wybrać odpowiednią markę i model, który nie traci szybko na wartości.