Pisząc o tuningu samochodu będącego przedmiotem leasingu niekoniecznie mamy od razu na myśli zaawansowane przeróbki, ale także drobniejsze modyfikacje takie jak, zmiana felg, przyciemnienie szyb, rozbudowa sprzętu audio, czy wreszcie – bardzo popularny w samochodach turbodoładowanych – chiptuning. Czy takie zmiany możliwe są w leasingowanym samochodzie?
Zmiany w przedmiocie leasingu za zgodą leasingodawcy
Praktycznie każda firma leasingowa zastrzega sobie w umowie, a konkretniej w OWUL, że leasingobiorca może dokonywać zmian w przedmiocie leasingu wyłącznie za zgodą leasingodawcy, pod rygorem wypowiedzenia umowy włącznie.
Tyle mówi teoria… w praktyce jednak, korzystający z leasingu dysponują samochodami tak, jakby byli ich właścicielami. Dlatego wielu z nich decyduje się na mniejsze lub większe modyfikacje bez informowania o tym finansujących i jest to raczej powszechna praktyka. Niektórzy nie poprzestają tylko na wspomnianym chiptuningu, czy wymianie car audio, ale decydują się na daleko idące przeróbki wizualne, instalację sportowego układu wydechowego, czy nawet modyfikacje silnika i jego osprzętu mające za zadanie zwiększyć moc i osiągi auta.
Jest tylko jeden warunek…
Samochód nie może „wrócić” do finansującego
Przeróbki bez informowania o tym firmy leasingowej ujdą oczywiście płazem pod warunkiem, że korzystający bezproblemowo spłaci leasing i wykupi samochód po zakończeniu umowy.
Jeżeli stuningowany samochód trafi jednak do leasingodawcy, np.: z powodu windykacji, czy nie wykupienia go po zakończeniu leasingu, to fakt dokonania przeróbek może spowodować finansowe konsekwencje dla korzystającego.
Tuning a wynajem długoterminowy i auto-abonament
Wynajem długoterminowy i auto-abonament są specyficznymi formami leasingu operacyjnego, w których po zakończeniu kontraktu nie wykupuje się samochodu tylko zwraca go do firmy leasingowej/flotowej. W tym przypadku tuning – zwłaszcza w bardziej zaawansowanym wydaniu – prawie na pewno skończy się negatywnymi konsekwencjami dla leasingobiorcy. Wszystko dlatego, że stan pojazdu po zakończeniu umowy ma wpływ na ostateczne rozliczenie kontraktu o czym dokładnie informujemy tu: Zwrot auta, czyli jak nie dopłacić do wynajmu
Konsekwencje tuningu samochodu w leasingu
Po przejęciu – np. z powodu windykacji – przedmiotu leasingu od korzystającego, firma leasingowa będzie próbowała sprzedać go na rynku wtórnym lub znaleźć nowego leasingobiorcę.
Zaawansowany tuning samochodu może obniżać jego wartość rynkową (trudniej znaleźć nabywcę). W takim przypadku leasingodawca może zażądać od korzystającego pokrycia różnicy w utracie wartości, ewentualnie może przywrócić pojazd do oryginalnego stanu, na koszt byłego leasingobiorcy.
Nie działa to niestety w drugą stronę. Jeżeli leasingobiorca pozostawi w samochodzie wyposażenie podnoszące jego wartość, np.: większe, droższe felgi i opony lub zamontowane dodatkowe wyposażenie, którego pierwotnie nie było w aucie, np.: czujniki cofania, nawigacja, tempomat, itp., to leasingodawca nie będzie musiał zwracać ich wartości korzystającemu.
Możliwość kontroli przedmiotu przez finansującego
Należy także pamiętać, że finansujący zastrzegają sobie prawo do kontroli stanu przedmiotu w trakcie trwania umowy leasingu. I choć jest to prawo w zasadzie czysto teoretyczne, a „ryzyko” kontroli jest praktycznie zerowe – leasingodawcy nie mają czasu i środków, żeby kontrolować leasingobiorców – to musimy poinformować, że takie zapisy znajdują się w każdej umowie leasingu.
Utrata gwarancji, likwidacja szkód komunikacyjnych
Skoro wspominamy o możliwości kontroli przedmiotu przez leasingodawcę, to musimy wspomnieć jeszcze o dwóch sytuacjach, w których tuning samochodu może stać się problemem… Są to ewentualna utrata gwarancji producenta lub problemy z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela z powodu przeróbek pojazdu.
W przypadku tego typu sporów może być konieczne poinformowanie finansującego o jego przyczynach, zwłaszcza jeżeli spór miałby trafiać na drogę sądową.
Podsumowanie – najważniejszy rozsądek
W teorii tuning samochodu będącego w leasingu jest możliwy wyłącznie za zgodą finansującego. W praktyce jednak wielu leasingobiorców przeprowadza modyfikacje bez informowania o tym fakcie firmy leasingowej. O ile leasing zostanie spłacony, a po drodze nie wystąpią jakieś problematyczne sytuacje, to leasingobiorcy nie powinny spotkać negatywne konsekwencje ze strony finansującego.
Warto także zachować rozsądek. Chiptuning czy delikatne modyfikacje są czymś zupełnie normalnym, jednak nieodwracalna ingerencja w karoserię, silnik czy układ napędowy może być już pewną przesadą.
Samochód w leasingu na torze wyścigowym
Dla wielu osób samochód osobowy jest nie tylko środkiem transportu służącym do przemieszczania się w konkretnym celu, ale także źródłem przyjemności, a nawet hobby. Coraz więcej osób w naszym kraju – podobnie jak dzieje się to na rozwiniętym motoryzacyjnie zachodzie – bierze aktywny udział w życiu klubów motoryzacyjnych, uczestniczy w mniej lub bardziej amatorskich wyścigach na torach, track dayach, jazdach sprawnościowych, czy nawet rajdach. Czytaj dalej: Samochód w leasingu na torze wyścigowym
Więcej o leasingu samochodów?
Tu dowiesz się wszystkiego o finansowaniu samochodów osobowych i dostawczych - znajdziesz oferty oraz skorzystasz z przewodnika: Auto Leasing - oferty i przewodnik

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Czy leasingodawca pozwoli na tuning pojazdu będącego przedmiotem leasingu? >
Chcesz dowiedzieć się więcej o wynajmie długoterminowym?
Użytkowanie przedmiotu leasingu przez osobę trzecią
Rodzina, domownicy, bliscy oraz pracownicy leasingobiorcy mogą najczęściej bez przeszkód korzystać z przedmiotu leasingu. Jednak wypożyczenie lub podnajęcie wymaga zgody leasingodawcy.
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.