Z naszym kalkulatorem obliczysz wskaźnik procentowej proporcji kosztów leasingu samochodów osobowych, które możesz zaliczyć do KUP. Dzięki temu łatwo wyliczysz koszty podatkowe leasingu droższych aut zgodnie z limitami podatkowymi - 150 tys. zł dla samochodów spalinowych i hybryd oraz 225 tys. zł dla elektrycznych.
Kalkulator proporcji KUP samochodów osobowych
Wskaźnik proporcji stosujesz do ustalenia:
- jaką część czynszu inicjalnego (opłaty wstępnej) możesz zaliczyć w koszty uzyskania przychodu (KUP)
- jaką część kapitałowej części raty leasingowej możesz zaliczyć do KUP
- jaką część ubezpieczenia AC oraz ubezpieczenia GAP możesz zaliczyć do KUP
Proporcją objęte są płatności netto oraz ta część VAT, której nie odliczasz.
Wskaźnika nie stosujesz do:
- odsetkowej części raty leasingowej (odsetki są kosztem uzyskania przychodu w całości)
- ubezpieczenia OC (obowiązkowe ubezpieczenia zaliczane są w całości do KUP)
Limit 150 lub 225 tys. jest trochę "inny" dla nievatowców i dla vatowców
Do limitu 150 tys. zł (225 tys. dla aut elektrycznych), który pozwala zaliczyć w koszty całość wydatków związanych z leasingiem, wlicza się nie tylko cena netto samochodu osobowego, ale także VAT, którego nie odliczasz. Z tego powodu cena samochodu osobowego pozwalająca zmieścić się w limicie umożliwiającym zaliczenie w koszty uzyskania przychodu całość zapłaconych rat i czynszu inicjalnego leasingu wynosi (nasz kalkulator uwzględnia to rozróżnienie):
Spalinowe i hybrydy – limit 150 tys. zł
- 150000 zł brutto (121951 zł netto) – dla przedsiębiorców niebędącymi płatnikami VAT
- 165470 zł brutto (134528 zł netto) – dla płatników VAT, którzy użytkują auto służbowo i prywatnie, czyli odliczają 50% VAT
- 184500 zł brutto (150000 zł netto) – dla płatników VAT, którzy wykorzystują auto wyłącznie służbowo i mają prawo do odliczenia 100% VAT
Elektryczne – limit 225 tys. zł
- 225000 zł brutto (182927 zł netto) – dla przedsiębiorców niebędącymi płatnikami VAT
- 248206 zł brutto (201793 zł netto) – dla płatników VAT, którzy użytkują auto służbowo i prywatnie, czyli odliczają 50% VAT
- 276750 zł brutto (225000 zł netto) – dla płatników VAT, którzy wykorzystują auto wyłącznie służbowo i mają prawo do odliczenia 100% VAT
Limity oddzielnie dla rat leasingu i wykupu
Wykup jest podatkowo transakcją odrębną od samego leasingu. Oznacza to, że także limit 150 tys./225 tys. zł zł należy "naliczać":
- osobno dla leasingu (czynsz inicjalny i raty miesięczne)
- osobno dla wykupu
Wprowadzając po wykupie auto do firmy i je amortyzując, bierzemy pod uwagę tylko jego cenę z faktury wykupowej – jeśli jest niższa lub równa 150 tys. zł, to odpisy amortyzacyjne mogą iść w koszty w całości, niezależnie od tego, ile zaliczono w koszty w trakcie leasingu.
Daje to efekt „podwójnego” limitu, który powoduje, że leasing samochodu kosztującego ponad 150 tys./225 tys. zł może być korzystniejszym rozwiązaniem niż jego zakup.
Wskaźnik proporcji dla ubezpieczenia AC i GAP
W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, do których zalicza się AC i GAP także stosujemy wskaźnik proporcji. Jednak w jakiej wysokości będzie ten wskaźnik, zależy od tego, jaka została przyjęta suma ubezpieczenia pojazdu – netto, netto+50% VAT, czy brutto.
W praktyce zdecydowana większość przedsiębiorców pomimo odliczania 50% VAT od zakupu czy leasingu osobówki, na potrzeby AC i GAP ubezpiecza samochód od pełnej kwoty brutto. Co prawda nie daje to żadnej korzyści przy szkodach częściowych, ale przy całkowitych już tak – otrzymuje się wyższe odszkodowanie. Oczywiście wariant netto+50% VAT także jest dobrym wariantem ochrony, ale mimo wszystko jest wybierany rzadziej.
Jednak ubezpieczając AC i GAP od wartości brutto wskaźnik proporcji kosztów powinieneś liczyć trochę inaczej niż na potrzeby amortyzacji lub leasingu. W naszym kalkulatorze proporcji powinieneś wpisać cenę brutto pojazdu oraz zaznaczyć opcję „Brak odliczenia VAT”.
Przykład Samochód osobowy kosztujący 250000 zł brutto. Przedsiębiorca jest vatowcem, który użytkuje pojazd na potrzeby służbowe i prywatne, czyli odlicza 50% VAT.
- Wskaźnik proporcji kosztów stosowany do leasingu/amortyzacji: 66,2%
- Wskaźnik proporcji kosztów stosowany do AC/GAP od wartości netto+50 VAT: 66,2%
- Wskaźnik proporcji kosztów stosowany do AC/GAP od wartości brutto: 60%
Dobry i tani GAP, który oferujemy na FmLeasing dla samochodu kosztującego 250 tys. zł brutto kosztuje 2268 zł za cały okres 3 lat. Oznacza to, że w koszty pójdzie 60% składki, czyli 1361 złotych.
Poznaj lepszy i tańszy GAP
Kup GAP Fakturowy w niższej Cenie. Nie przepłacaj u Leasingodawcy lub Dealera
Koszty podatkowe leasingu samochodów osobowych (PIT i CIT)
Ten artykuł kompleksowo omawia obowiązujące w 2023 roku przepisy w podatkach dochodowych (PIT i CIT), które regulują zasady zaliczania w koszty uzyskania przychodu leasing oraz użytkowanie samochodów osobowych w firmach. Weszły one w życie 1 stycznia 2019 roku. Sprawdź, jak zaliczać w koszty raty leasingu, ubezpieczenia i wydatki eksploatacyjne. Czytaj dalej...

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Jak korzystnie wykupić samochód z leasingu?
Prowadzący działalność i wspólnicy spółek cywilnych mogą zastosować wykup prywatny, który w połączeniu z darowizną na osobę z bliskiej rodziny umożliwia dalszą odsprzedaż przedmiotu po pół roku z pominięciem opodatkowania.
Jak obniżyć koszt leasingu przy wysokich stopach?
Zmniejszając udział odsetek w racie możesz obniżyć koszt leasingu nawet przy wysokich stopach procentowych. Sprawdź, jak dobierać parametry, aby zminimalizować oprocentowanie leasingu.
Ubezpieczenia GAP – poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się ubezpieczeniem GAP dla swojego samochodu? Nie wiesz co to jest, jak działa, czy to dobre rozwiązanie i czy warto z niego skorzystać? Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego.

Autor: Jarosław Król
Jestem autorem tego artykułu. Publikuję na FmLeasing.pl od stycznia 2010 roku oraz jestem odpowiedzialny za wprowadzanie rozwiązań ułatiwających naszym użytkownikom korzystanie z serwisu.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Jarosław Król