GAP to jedno z najpopularniejszych ubezpieczeń wśród kupujących nowe auta i leasingobiorców. Niemal każdy, kto nabywa pojazd, spotyka się z taką ofertą. Ale czy wiesz, co naprawdę kupujesz? Nie każdy GAP działa tak samo – różnice w zapisach bywają duże. Czasem zamiast ochrony dostajesz produkt o ograniczonym działaniu, który może nie zadziałać w kluczowym momencie. Jak uniknąć tej pułapki? Podpowiadamy!
GAP GAP-owi nierówny – nie kupuj w ciemno!
Czasy, gdy ubezpieczenie GAP było niszowym produktem, minęły bezpowrotnie. Teraz oferują go dealerzy, firmy leasingowe i pośrednicy. Konkurencja spowodowała, że na rynku pojawiły się różne warianty tego ubezpieczenia – różniące się nie tylko ceną, ale też zakresem ochrony. A to oznacza, że możesz trafić na produkt, który w praktyce okaże się nieprzydatny.
Problem polega na tym, że wielu sprzedawców GAP-u to osoby, które traktują go jako dodatek do głównej oferty (np. leasingu czy sprzedawanego samochodu). Często sami nie znają szczegółów proponowanych polis i nie są w stanie dobrze doradzić. A klienci, przekonani, że „GAP to GAP”, biorą pierwszą lepszą ofertę bez wgłębiania się w szczegóły.
To błąd, który może kosztować tysiące złotych.
Na co uważać? Najczęstsze pułapki w GAP
Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, czy Twój GAP nie zawiera jednego z poniższych ograniczeń:
1. GAP indeksowy zamiast fakturowego
To jedno z częstszych nieporozumień. GAP indeksowy działa podobnie do fakturowego, ale ma limit procentowy – np. 10% czy 20% sumy ubezpieczenia. W praktyce oznacza to, że odszkodowanie może być znacznie niższe niż utracona wartość pojazdu.
2. Zbyt niski limit kwotowy
Z kolei GAP fakturowy często ma określony limit kwotowy. Jeśli wybierzesz za niski, może się okazać, że otrzymasz odszkodowanie niższe, niż rzeczywista strata. Ważne, aby limit był równy lub wyższy niż prognozowana utrata wartości auta.
3. Ochrona wartości netto zamiast brutto
Niektóre polisy obejmują jedynie wartość netto pojazdu. Może to być problematyczne, jeśli nie masz możliwości odliczenia pełnego VAT-u – w takiej sytuacji Twoje odszkodowanie będzie niższe o podatek!
4. Odszkodowanie trafia do leasingodawcy
W przypadku GAP kupowanego przez firmę leasingową ubezpieczonym najczęściej jest leasingodawca. To on otrzyma odszkodowanie i dopiero po czasie rozliczy się z Tobą. Taki proces może trwać miesiącami. Lepiej wybrać polisę, w której to Ty jesteś beneficjentem.
5. GAP obowiązuje krócej niż leasing
Zdarza się, że koszt GAP jest doliczany do rat leasingu, ale sama polisa wygasa wcześniej – np. po 3 latach, gdy leasing trwa 5 lat. Efekt? Przez ostatnie dwa lata płacisz za ochronę, której już nie masz!
6. Zaniżona suma ubezpieczenia
Opisaną w tym punkcie sytuację można uznać za skrajność, ale niestety zdarza się – czasem klienci otrzymują propozycję GAP z ograniczeniami dotyczącymi maksymalnej sumy ubezpieczenia. Zdarza się proponowanie GAP dla pojazdu o wartości, np.: 350 tys. zł, a z warunków wynika, że ochrona dotyczy pojazdów o wartości do maksymalnie 300 tys. zł. Czyli w praktyce nie zadziała on w ogóle! Tak się dzieje, gdy GAP sprzedaje ktoś, np.: w salonie lub u leasingodawcy, kto nie zna szczegółów proponowanego produktu, a chce przyciągnąć niższą ceną!
Jak uniknąć problemów? Wybierz sprawdzonego dostawcę!
Na rynku jest sporo różnych ofert, ale nie warto decydować się na pierwszą lepszą, a już na pewno koniecznie trzeba zapoznać się ze wszystkimi warunkami.
My proponujemy GAP fakturowy – przejrzysty, bez kruczków i niespodzianek, od rzetelnego ubezpieczyciela. Zawsze dobieramy odpowiedni limit, dbamy o pełną ochronę i mamy konkurencyjne ceny.
Sprawdź nasz Kalkulator GAP albo umów się na Konsultację – chętnie pomożemy Ci wybrać rozwiązanie, które przede wszystkim będzie działało, jak należy!
Poznaj lepszy i tańszy GAP
Kup GAP Fakturowy w niższej Cenie. Nie przepłacaj u Leasingodawcy lub Dealera

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Ubezpieczenia GAP – poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się ubezpieczeniem GAP dla swojego samochodu? Nie wiesz co to jest, jak działa, czy to dobre rozwiązanie i czy warto z niego skorzystać? Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego.
Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?
Czy GAP jest dla Ciebie? Czy warto go kupić?
Rozważasz zakup ubezpieczenia GAP, ale masz wątpliwości, czy jest ono dla Ciebie? Czy opłaca Ci się za nie dodatkowo zapłacić? Opisujemy sytuacje i rozwiązania, które zwiększają opłacalność tego ubezpieczenia oraz odpowiadamy na wątpliwości i obiekcje.
Jak oszczędzać na ubezpieczeniach w leasingu?
Poznaj sposoby oszczędzania na ubezpieczeniu przy korzystaniu z leasingu. Kupuj taniej Autocasco i OC oraz GAP. Uważaj na przedłużenia polis na kolejne lata leasingu.
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: GAP i jego pułapki – co może zaskoczyć w warunkach umowy? >

Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński