Czynsz inicjalny w leasingu jest pierwszą wpłatą (udziałem własnym) leasingobiorcy zawierającego umowę z leasingodawcą.
Czynsz inicjalny w praktyce
Czynsz inicjalny zawiera się w przedziale od 0% do 45%. Według statystyk, przedsiębiorcy najczęściej decydują się na wariant leasingu w zakresie od 10% do 20% wpłaty.
Specyficzną formą leasingu jest wynajem długoterminowy pojazdów, gdzie udział własny klienta jest zazwyczaj niższy, a najczęściej zwyczajnie go nie ma (0%).
Firmy leasingowe stosują także uproszczone procedury udzielania leasingu w przypadku chęci sfinansowania niektórych środków trwałych. Najczęściej to właśnie odpowiednia wysokość czynszu inicjalnego (np.: min. 15-20%) decyduje o możliwości skorzystania z takiej łatwiejszej i szybszej ścieżki zawarcia umowy.
To dlatego, że czynsz inicjalny jest formą zabezpieczenia ryzyka transakcji stosowanego przez finansujących. Im wyższy udział własny, tym łatwiejsza możliwość uzyskania finansowania.
Czynsz inicjalny a koszty podatkowe
W przypadku leasingu operacyjnego, czynsz inicjalny jest kosztem uzyskania przychodu w dniu jego poniesienia. Oznacza to, że w całości (jednorazowo) obniża podstawę do opodatkowania PIT lub CIT.
Między innymi z tego powodu leasing operacyjny ze stosunkowo wysoką wpłatą własną wykorzystywany jest przez przedsiębiorców jako forma optymalizacji podatkowej.
Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Oblicz oszczędność podatkową w leasingu operacyjnym oraz Czynsz inicjalny: wpłacać mniej czy więcej?
Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy
Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >