Za sprawą wysokiej inflacji wprowadzony w 2019 limit 150 tysięcy złotych ograniczający możliwość zaliczania kosztów podatkowych nabycia — także w formie leasingu — samochodów osobowych nie przystaje już do dzisiejszych cen pojazdów. Najwyższy czas na jego podniesienie do co najmniej 225 tys. złotych, a najlepiej wprowadzenie mechanizmu jego indeksacji i jest to zadanie dla szeroko pojętej branży motoryzacyjnej.
Luksusowy samochód za 150 tys. zł? Już dawno nie…
Nabycia luksusowych samochodów nie powinno wprowadzać się w koszty uzyskania przychodu — to był główny argument, rządu Zjednoczonej Prawicy, który od 2019 roku włącznie postanowił objąć limitem nabycie, w tym leasing samochód osobowych. Z jakiegoś powodu kwotę, od której owy luksus miał się zaczynać, ustalono na 150000 zł dla samochodów spalinowych oraz 225000 dla elektrycznych. Uznano, że jest to kwota wystarczająca dla każdego przedsiębiorcy, który chciałby sfinansować samochód na potrzeby swojej działalności. Jeśli ktoś chciałby nabyć auto droższe, np.: na potrzeby reprezentacyjne, to oczywiście ma prawo to zrobić, ale w KUP zaliczy wydatek tylko do wspomnianego limitu.
Problem w tym, że za sprawą inflacji ceny samochodów osobowych są obecnie znacznie wyższe niż były w 2019 r. i dotyczy to nie tylko aut nowych, ale także używanych. Dobrze obrazuje to wzrost wartości leasingowanych samochodów w minionych latach widoczny na poniższym wykresie.
Przeciętna cena leasingowanego samochodu osobowego w latach 2013 - 2022
Wartości brutto (z VAT), źródło: Związek Polskiego Leasingu
W 2019 roku, kiedy wprowadzano limit, średnia cena samochodu osobowego finansowanego leasingiem wynosiła 116300 zł brutto. W 2022 r. było to już 161600 zł — jest to wzrost przeciętnej wartości auta aż o 39%! Należy spodziewać się, że na koniec 2023 r. zbliżymy się do 50%.
Nowe limity KUP: 225 tys. zł dla spalinowych i 300 tys. zł dla elektrycznych?
Obecnie obowiązujące 150 tys. zł z pewnością nie jest już granicą wyznaczającą luksus. W takim limicie ledwo mieszczą się teraz trochę lepiej wyposażone samochody kompaktowe lub małe SUVy. Tak zwana klasa średnia w zasadzie dopiero zaczyna się od tej kwoty. Nie ma zatem mowy o dostępności luksusu w okolicy 150-200 tys. zł.
Dlatego jest to już najwyższy czas, żeby zwiększyć obecne limity. O ile? Wypadałoby, żeby już od 2024 roku limit wzrósł o 50% w przypadku samochodów spalinowych i hybrydowych, czyli z obecnych 150 tys. zł do 225 tys. zł. W przypadku pojazdów elektrycznych można utrzymać dotychczasowy dystans 75 tys. zł powyżej limitu dla spalinowych, co oznaczałoby wzrost z obecnych 225 tys. zł do 300 tys. zł.
Oczywiście jest to tylko przykładowa propozycja — od czegoś warto jednak zacząć dyskusję. Ideałem byłoby zapewne zwiększenie limitów oraz wprowadzenie jakiegoś rodzaju ich corocznej indeksacji, gdyż nie ma co ukrywać — podwyższona inflacja zostanie z nami jeszcze na jakiś czas.
Najwyższy czas przypomnieć o tym politykom
Zwiększenie limitów nie odbędzie się oczywiście bez tak zwanej woli politycznej — taka zmiana nie będzie możliwa bez nowelizacji ustaw podatkowych. Dlatego warto zwrócić uwagę polityków na to, że obecnie obowiązujące limity kosztów podatkowych nabycia i leasingu samochodów osobowych nie są już granicą wyznaczającą luksus. Zazwyczaj w roku wyborczym rządzący oraz opozycja aspirująca do przejęcia władzy jest bardziej skłonna do pochylania się nad tego typu zagadnieniami. Trzeba tylko zwrócić na to ich uwagę i powinno to być zadanie dla szeroko pojętej branży motoryzacyjnej reprezentowanej w różnego rodzaju stowarzyszeniach i instytutach. Prawda jest taka, że bez lobbowania za tym pomysłem nikt z polityków nie będzie zawracał sobie tym głowy, a rozdźwięk pomiędzy obecnymi limitami a sytuacją rynkową będzie tylko się powiększał w kolejnych latach, zwiększając tym samym obciążenia podatkowe przedsiębiorców.
Czas zacząć działać…
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Jak korzystnie wykupić samochód z leasingu?
Prowadzący działalność i wspólnicy spółek cywilnych mogą zastosować wykup prywatny, który w połączeniu z darowizną na osobę z bliskiej rodziny umożliwia dalszą odsprzedaż przedmiotu po pół roku z pominięciem opodatkowania.
Jak obniżyć koszt leasingu przy wysokich stopach?
Zmniejszając udział odsetek w racie możesz obniżyć koszt leasingu nawet przy wysokich stopach procentowych. Sprawdź, jak dobierać parametry, aby zminimalizować oprocentowanie leasingu.
Leasing samochodu osobowego - kompleksowy poradnik
Odpowiadamy na czym polega leasing samochodów. Ile kosztuje i gdzie wziąć? Kto może otrzymać, jakie warunki trzeba spełnić i jakie przedstawić dokumenty? Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty i leasingodawcy? Ile można zaoszczędzić na podatkach?
Ubezpieczenia GAP – poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się ubezpieczeniem GAP dla swojego samochodu? Nie wiesz co to jest, jak działa, czy to dobre rozwiązanie i czy warto z niego skorzystać? Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego.
Jak oszczędzać na ubezpieczeniach w leasingu?
Poznaj sposoby oszczędzania na ubezpieczeniu przy korzystaniu z leasingu. Kupuj taniej Autocasco i OC oraz GAP. Uważaj na przedłużenia polis na kolejne lata leasingu.
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Limit 150 tys. zł KUP jest za niski przy cenach samochodów, które wzrosły o kilkadziesiąt procent od jego wprowadzenia >
Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński