„Successful failure” („udana porażka”) - w ten sposób określa się w USA misję Apollo 13, której załoga w 1970 roku z powodu poważnej awarii co prawda nie dotarła, jak planowała na księżyc, ale cudem zdołała wrócić cała i zdrowa na ziemię. Taką „udaną porażką” można określić rok 2020 w branży leasingowej, która pomimo bezprecedensowej w swoim oddziaływaniu na gospodarkę pandemii, zanotowała wynik zaledwie o 10% słabszy niż przed rokiem.
Artykuł powstał na podstawie danych udostępnionych przez Związek Polskiego Leasingu oraz materiałów własnych FmLeasing.pl.
Spis treści
- Początek 2020 – duże plany
- Houston, mamy problem
- Jak poważne są „zniszczenia” dowiadujemy się w maju
- Stabilizacja lotu
- Miękkie lądowanie – III i IV kwartał na plusie
- Przyczyny niezłego wyniku
- Co nas czeka w 2021 roku?
- W 2020 roku zmalała ilość sprzętu poleasingowego i ogłoszeń cesji
- Szczegółowe wyniki branży leasingowej w 2020 roku
- Ranking firm leasingowych w 2020 roku
Początek 2020 – duże plany
Po nie najlepszym dla branży 2019 roku (pierwszy od 10 lat spadek wartości finansowania r/r), rok 2020 ma być powrotem na ścieżkę wzrostu (ok. +6%), jak jeszcze w lutym 2020 r. przewiduje Związek Polskiego Leasingu. I faktycznie - w pierwszych tygodniach 2020 r wartości finansowania leasingiem zaczynają rosnąć i wychodzą na plus...
Houston, mamy problem
Do pierwszych dni marca wszystko kręci się, jak powinno. Owszem – wszyscy mają świadomość, że koronawirus już puka do drzwi, ale to nadal takie bardziej medialne rewelacje – jak większości z nas się wydaje – a nie realne zagrożenie. Wszystko zmienia się, gdy dowiadujemy się o pierwszych zakażeniach w Polsce, a kilka dni później rząd decyduje o zamknięciu instytucji kultury oraz szkół.
Niemal każdy z nas uświadamia sobie w tym momencie, że to nie będą żarty. Niedoszli leasingobiorcy zaczynają lawinowo rezygnować z inwestycji i wycofywać wnioski, a wielu leasingodawców na chwilę niemal wstrzymuje swoją bieżącą działalność.
Życie gospodarcze, ale przecież nie tylko ono, zamiera...
Jak poważne są „zniszczenia” dowiadujemy się w maju
Lockdown trwa blisko dwa miesiące. Od połowy marca do końca kwietnia w branży niewiele się dzieje. Zainteresowanie finansowaniem jest w zasadzie zerowe. Pracownicy firm leasingowych siedzą w domach i pracują zdalnie, a jeśli są czymś zajęci to głównie obsługą wniosków klientów, którzy w obliczu utraty przychodów, zwracają się o odroczenie spłaty rat. ZPL informuje, że z takiej pomocy skorzystało ponad 170 tys. leasingobiorców w odniesieniu do ponad 380 tys. umów.
W maju dzięki danym udostępnionym przez ZPL dowiadujemy się, jak duża jest skala zapaści rynku leasingowego. W marcu wartość udzielonego finansowania zmniejszyła się o 32%, a w kwietniu aż o 50% r/r! Na marginesie, misja Apollo 13 także odbywała się w kwietniu. Dokładne liczby z tego okresu znajdują się w naszej publikacji: Wiemy już, jak koronawirus wpłynął na rynek leasingu
Wartość finansowania leasingiem w poszczególnych miesiącach 2020 vs 2019 (w mld zł)
Największy spadek w kwietniu 2020 r. (-50%). Źródło: ZPL
Stabilizacja lotu
Początek maja przynosi zmianę nastrojów. Pandemia okazuje się mieć całkiem łagodny przebieg, a uruchomienie tarczy pomocowej przez polski rząd daje nadzieję, że nawet najbardziej dotknięte przez lockdown branże i firmy, przetrwają. Wraca zainteresowanie leasingiem. I choć miesiąc maj nadal wypada statystycznie fatalnie (-36%), bo od powrotu zainteresowania finansowaniem do realnego zawarcia umowy, które pojawi się w oficjalnych statystykach, mija zazwyczaj kilka tygodni, to ewidentnie widać, że sytuacja się stabilizuje i wraca względna normalność. Druga połowa roku powinna być lepsza...
Miękkie lądowanie – III i IV kwartał na plusie
Lipiec jest pierwszym miesiącem, w którym wartość finansowania leasingiem nie tylko jest na przyzwoitym poziomie, ale jest nawet wyższa niż w tym samym miesiącu roku poprzedniego. I z wyjątkiem sierpnia, tak już pozostanie do końca roku. Nawet pomimo drugiej fali pandemii, która jest nieporównywalnie poważniejsza w skutkach zdrowotnych od pierwszej i kolejnych obostrzeń, każdy kolejny miesiąc w leasingu jest lepszy od swojego odpowiednika z 2019 roku.
Ostatecznie trzeci i czwarty kwartał kończy się wynikiem lepszym o 4,5% r/r, co wyciąga wartość finansowania w całym 2020 roku do kwoty 70,1 mld zł, czyli mniejszej zaledwie o 10% niż w 2019 r.
Wzrost wartości finansowania w 3 i 4 kw. 2020 r.
W mld złotych. Porównanie z 3 i 4 kw. 2019 r. Źródło: Związek Polskiego Leasingu.
Przyczyny niezłego wyniku
Jasne – spadek to jednak zawsze spadek – czy jest się z czego cieszyć? Biorąc pod uwagę nastroje jakie towarzyszyły wszystkim jeszcze w marcu czy kwietniu, chyba mało komu śniło się, że cały ten koszmarny rok zakończy się tak relatywnie dobrym wynikiem.
Oczywiście tak jak szczęśliwy powrót Apollo 13 nie był wynikiem cudu, tylko konkretnych działań całego sztabu ludzi, tak i miękkie lądowanie branży leasingowej w drugiej połowie 2020 roku nie jest przypadkiem.
ZPL zauważa, że jest to wynik następujących cech naszej gospodarki:
- W 2020 rok weszliśmy z wysokim tempem wzrostu gospodarczego (4,5% w 2019), z bardzo niskim bezrobociem (drugie najniższe w UE).
- Udział najbardziej zagrożonych branż (czyli m.in. transport osób, HORECA, turystyka i rekreacja, sport i kultura) stanowi w Polsce ok. 6,0% PKB.
- Polska ma relatywnie niski udział eksportu.
- Uruchomienie bezprecedensowej pomocy publicznej rzędu 11,3% PKB, z czego aż 6,5% stanowiła bezpośrednia pomoc dla przedsiębiorstw.
Co nas czeka w 2021 roku?
Związek Polskiego Leasingu przewiduje, że już w 2021 roku branża odrobi covidowe straty. Eksperci związku prognozują wzrost o 11%, co oznaczałoby osiągnięcie kwoty 77,8 mld złotych finansowania. To niestety nadal o prawie 5 mld zł mniej niż w rekordowym 2018 roku (82,6 mld zł), ale po ubiegłorocznych doświadczeniach pozostaje jedynie trzymać kciuki za taki właśnie scenariusz.
W 2020 roku zmalała ilość sprzętu poleasingowego i ogłoszeń cesji
Kolejnym z pozytywnych zaskoczeń ubiegłego roku jest systematycznie zmniejszająca się ilość zwracanych pojazdów i sprzętu poleasingowego oraz wystawianych ogłoszeń cesji, co obrazuje poniższy wykres.
Malejąca ilość ogłoszeń poleasingowych i cesji leasingu dostępnych on-line
Materiały własne FmLeasing.pl
Można było spodziewać się, że w kryzysie trend będzie zgoła odwrotny, tymczasem relatywnie łagodna reakcja gospodarki na koronawirusa, pomoc publiczna i wakacje od rat leasingowych spowodowały, że ilość przedsiębiorców zmuszonych do pozbywania się leasingu jest coraz mniejsza. Czy ta sytuacja może ulec zmianie? Istnieje prawdopodobieństwo, że z czasem może przybywać korzystających, którzy nie dadzą sobie rady z obsługą zobowiązań leasingowych, zwłaszcza w tych najbardziej dotkniętych branżach. Programy pomocowe oraz karencje rat nie będą trwać wiecznie, a niewątpliwie wiele firm wyjdzie z pandemii z mocno nadszarpniętą płynnością. Z drugiej strony badani przez ZPL leasingodawcy nie spodziewają się w najbliższym czasie istotnego pogorszenia portfela aktywnych umów – czyli gorszej terminowości w spłacaniu rat przez klientów.
Na FmLeasing.pl monitorujemy ofertę poleasingową i cesji w Polsce dostępną on-line, ułatwiając jednocześnie dostęp do niej: Linki do stron z ofertą poleasingową - aukcje, sprzedaż i cesje
Szczegółowe wyniki branży leasingowej w 2020 roku
Leasing i pożyczka ogółem w 2020 roku
Segementy ogółem | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Pojazdy | 46 203,20 | -12,5% |
Maszyny i urządzenia | 20 394,13 | -5,0% |
IT | 1 035,00 | -7,2% |
Samoloty, statki, kolej | 1 012,85 | -18,5% |
Inne ruchomości | 570,99 | 11,5% |
Nieruchomości | 870,21 | 4,1% |
Finansowanie ogółem | 70 086,38 | -10,1% |
* - Wartość w mln zł po 4 kwartale 2020; ** - Zmiana do 4 kwartałów 2019
Finansowanie pojazdów w 2020 roku
Grupa pojazdy | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Osobowe | 27 343,43 | -6,7% |
Dostawcze | 5 924,57 | -0,3% |
Ciężarowe | 12 453,35 | -26,8% |
- ciężarowe pow. 3,5 t | 2 876,89 | -15,5% |
- ciągniki siodłowe | 6 268,05 | -29,5% |
- naczepy/przyczepy | 2 662,91 | -27,3% |
- autobusy | 645,51 | -38,6% |
Inne pojazdy | 481,83 | -5,4% |
Pojazdy ogółem | 46 203,20 | -12,5% |
* - Wartość w mln zł po 4 kwartale 2020; ** - Zmiana do 4 kwartałów 2019
Finansowanie maszyn i urządzeń w 2020 roku
Grupa maszyny i urządzenia | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Sprzęt budowlany | 3 343,95 | -9,1% |
Maszyny rolnicze | 6 005,37 | 11,7% |
Maszyny poligraficzne | 476,91 | -20,9% |
Maszyny do prod. tworzyw sztucznych | 896,58 | -18,3% |
Maszyny do obróbki metali | 1 475,81 | -22,7% |
Maszyny dla przemysłu spożywczego | 677,28 | 10,3% |
Sprzęt medyczny | 1 238,68 | 15,4% |
Sprzęt gastronomiczny | 230,77 | -21,7% |
Wózki widłowe | 868,46 | -33,1% |
Inne maszyny i urządzenia | 5 180,34 | -6,2% |
Maszyny i urządzenia ogółem | 20 394,13 | -5,0% |
* - Wartość w mln zł po 4 kwartale 2020; ** - Zmiana do 4 kwartałów 2019
Finansowanie IT w 2020 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Sprzęt IT | 871,62 | -5,6% |
Oprogramowanie | 69,77 | -2,8% |
Inne IT | 93,61 | -22,3% |
IT ogółem | 1 035,00 | -7,2% |
* - Wartość w mln zł po 4 kwartale 2020; ** - Zmiana do 4 kwartałów 2019
Finansowanie pozostałych środków transportu w 2020 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Powietrzne | 354,56 | 4,1% |
Wodne | 247,14 | 17,4% |
Kolejowe | 411,16 | -40,6% |
Samoloty, statki, kolej ogółem | 1 012,85 | -18,5% |
* - Wartość w mln zł po 4 kwartale 2020; ** - Zmiana do 4 kwartałów 2019
Finansowanie nieruchomości w 2020 roku
Grupa nieruchomości | Wartość w mln zł* | Zmiana** |
Budynki przemysłowe | 33,69 | -28,6% |
Obiekty handlowe i usługowe | 217,59 | -19,2% |
Obiekty biurowe | 506,34 | 85,9% |
Hotele i obiekty rekreacyjne | 3,61 | -97,0% |
Inne nieruchomości | 108,98 | -14,5% |
Nieruchomości ogółem | 870,21 | 4,1% |
* - Wartość w mln zł po 4 kwartale 2020; ** - Zmiana do 4 kwartałów 2019
Ranking firm leasingowych w 2020 roku
Na podstawie statystyk Związku Polskiego Leasingu prezentujemy ranking firm leasingowych według kryterium wartości osiągniętej sprzedaży w kolejnych kwartałach 2020 roku. Pamiętaj, że to nie jest zestawienie najlepszych leasingodawców, tylko tych, które mają najwyższą sprzedaż. Wysoka pozycja w tym rankingu niekoniecznie oznacza wysoką jakość oferty. Szczegóły: Ranking firm leasingowych w 2020 roku
Chcesz poznać wyniki i ranking za inny okres?
Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Branża leasingowa w 2020 roku >
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Która polska firma leasingowa jest najlepsza? My to wiemy... Problem w tym, że ona nie będzie najlepsza dla każdego… Z całą pewnością istnieje jednak grupa firm, które są warte polecenia oraz grupa takich, których lepiej unikać.
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.
Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?
20 najczęściej leasingowanych samochodów osobowych
Nie wiesz jakie auto wziąć w leasing? Sprawdź ranking 20 najchętniej wybieranych przez polskie firmy nowych samochodów osobowych, porównaj ich ceny minimalne i przeciętne oraz oblicz koszt leasingu - to może być inspiracja.
Zagadnienia podatkowe dotyczące leasingu (PIT, CIT, VAT). Koszty i odliczenia. Zestawienie wszystkich poradników na FmLeasing.pl poruszających bezpośrednio i pośrednio kwestie podatkowe.
Autor: Jarosław Król
Jestem autorem tego artykułu. Publikuję na FmLeasing.pl od stycznia 2010 roku oraz jestem odpowiedzialny za wprowadzanie rozwiązań ułatiwających naszym użytkownikom korzystanie z serwisu.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Jarosław Król