Samochody z homologacją wracają od stycznia 2014, ale czy na długo? Dyskusja na temat odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją ciężarową N1 w 2014

Pytania podatkowe, wiadomości z branży leasingowej, sprzęt poleasingowy, dyskusje ogólne
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Awatar użytkownika
FmLeasing.pl
FmLeasing.pl
Posty: 914
Rejestracja: 31 mar 2009, o 13:12

Samochody z homologacją wracają od stycznia 2014, ale czy na długo? Dyskusja na temat odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją ciężarową N1 w 2014

Post autor: FmLeasing.pl »

Podsumowanie wszystkich informacji związanych z zasadami odliczania VAT od samochodów osobowych i z kratką w 2014 roku.
...
Czytaj dalej: Wszystko o VAT od samochodów osobowych i z kratką 2014

// EDYTOWANE w dniu 01.04.2014
Ponieważ dziś jest 1 kwietnia 2014 roku i nowe zasady odliczeń VAT właśnie zaczęły obowiązywać, dlatego zamykamy ten temat i kontynuujemy w nowym:

Jest 1 kwietnia 2014, czyli od dziś obowiązują nowe zasady odliczania VAT od samochodów osobowych i z homologacją. Co teraz?
http://www.FmLeasing.pl | Kontakt: news(at)fmleasing.pl


Uzyskaj najlepsze możliwe warunki Leasingu i Ubezpieczenia GAP

 Wyszukiwarka Leasingu  - Otrzymasz oferty od bankowych leasingodawców. Porównasz warunki i unikniesz kosztownych błędów.

 Kalkulator Ubezpieczenia GAP  - Kupisz dobry GAP fakturowy taniej na włąsną rękę.



Awatar użytkownika
Lui
PRO
Posty: 1192
Rejestracja: 4 maja 2009, o 21:29

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: Lui »

Jak sobie myślę ile znowu jest tych znaków zapytania i że to już kolejny raz taka bezsensowna zgadywanka to mnie po prostu coś trafia :evil:

Kiedy to się skończy? :evil:
Z kryzysem finansowym jest jak z piłką nożną - wszyscy się teraz na nim znają.

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2036
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: Michał Krupiński »

Lui pisze:Jak sobie myślę ile znowu jest tych znaków zapytania i że to już kolejny raz taka bezsensowna zgadywanka to mnie po prostu coś trafia :evil:

Kiedy to się skończy? :evil:
Kiedy? Moim zdaniem nigdy! :)
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Lui
PRO
Posty: 1192
Rejestracja: 4 maja 2009, o 21:29

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: Lui »

Michael pisze:
Lui pisze: Kiedy to się skończy? :evil:
Kiedy? Moim zdaniem nigdy! :)
Ta. Trzeba łatać dziurę budżetową. :evil:
Z kryzysem finansowym jest jak z piłką nożną - wszyscy się teraz na nim znają.

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)



Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: Tomasz Piotrowski »

GBoy pisze:Podobno Rostowski jest na wylocie. :mrgreen:

Może nowy minister zarzuci pomysł? :twisted:
Musiałby wylecieć jeszcze Maciej Grabowski, bo to on jest główny ekonomista teoretyk od nakładania jedynie słusznych i społecznie sprawiedliwych podatków. ;)

Awatar użytkownika
Chogori

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: Chogori »

Nawet w scenariuszu 1 i 2 dla nowych samochodów odpis VAT raczej nie wróci, bo zmieniły się wymagania homologacyjne na samochody ciężarowe do 3,5 tony (tzw. typ N1). Nowe wymagana są tak wygórowane, że praktycznie żaden samochód osobowy ich nie spełni (IMHO najtrudniejszy jest wymóg, wg którego powierzchnia otworu ładunkowego ma mieć co najmniej 12800 cm2 czyli np. 100x128cm), więc nowe samochody, które wcześniej załapywały się na homologację jej nie otrzymają. Załapią się jedynie duże furgonetki.

Awatar użytkownika
rroal

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: rroal »

Chogori pisze:Nawet w scenariuszu 1 i 2 dla nowych samochodów odpis VAT raczej nie wróci, bo zmieniły się wymagania homologacyjne na samochody ciężarowe do 3,5 tony (tzw. typ N1). Nowe wymagana są tak wygórowane, że praktycznie żaden samochód osobowy ich nie spełni (IMHO najtrudniejszy jest wymóg, wg którego powierzchnia otworu ładunkowego ma mieć co najmniej 12800 cm2 czyli np. 100x128cm), więc nowe samochody, które wcześniej załapywały się na homologację jej nie otrzymają. Załapią się jedynie duże furgonetki.
Czy aby na pewno masz rację odnośnie homologacji? To chyba inna bajka niż zawarta w art. 86a ust. 2 pkt 6.

Cytuję za Portalem Podatkowo-Księgowym (Poradnik VAT nr 15 (351) z dnia 10.08.2013):
Warto w tym miejscu zauważyć, że ustawodawca - w porównaniu do przepisów obowiązujących w latach 2011-2013 - poszerzył katalog samochodów, co do których nie będzie stosować się powyższych ograniczeń w odliczeniu VAT z uwagi na określone cechy tych pojazdów (a więc VAT będzie odliczany w 100%). I tak w art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy jest mowa o pojazdach samochodowych innych niż wymienione w art. 86a ust. 2 pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg.

Dodatkowo w treści art. 86a ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. wskazano, że dopuszczalna ładowność tych pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń) określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Z treści art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy jednoznacznie wynika więc, że ustawodawca dał podatnikowi możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego na takich zasadach, jakie wynikały uprzednio:

z tzw. wzoru Lisaka - dotyczącym samochodów, o których mowa w lit. a) i b),

z przepisów obowiązujących bezpośrednio przed wejściem Polski do Unii Europejskiej (czyli z ustawy o VAT z 1993 r.) - dotyczącym samochodów, o których mowa w lit. c),
tym samym uwzględniając postanowienia wyroku TS UE z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07.

Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Samochody z kratką pewnie wrócą od stycznia 2014, ale czy na długo? Rozważamy co się może wydarzyć i kiedy kupić/wyleasingować samochód

Post autor: Tomasz Piotrowski »

To już wiadomo, że zgody na derogację nie będzie zbyt szybko, bo sam minfin przyznał, że nowe ograniczenia nie wejdą od Nowego Roku.
Chyba mogę zacytować całą notatkę PAP:
13.11. Warszawa (PAP) - Przygotowywane przez MF kompleksowe zmiany w VAT od samochodów osobowych wejdą w życie w trakcie przyszłego roku po uzyskaniu zgody Brukseli - poinformował PAP resort finansów. Od 1 stycznia 2014 r. poszerzony zostanie katalog aut podlegających pełnemu odliczeniu VAT.

"W zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług do samochodów osobowych i niektórych pojazdów samochodowych planuje się wprowadzenie kompleksowych zmian. Podstawą do wprowadzenia zmian w tym zakresie będzie decyzja derogacyjna upoważniająca Rzeczpospolitą Polską do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo (...) dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej" - poinformowało Ministerstwo Finansów, nie precyzując, na czym zmiany te będą polegać.

Według MF procedura uzyskania derogacji jest już na końcowym etapie, jednakże konkretna data jej wydania nie jest znana. "Planuje się, że zmiany wejdą w życie w trakcie 2014 r. Zatem od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia implementacji decyzji derogacyjnej obowiązywać będą zasady zawarte w art. 86a i art. 88a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług" - poinformowano.

To oznacza, że 1 stycznia 2014 r. nastąpi pierwsza zmiana dotycząca zasad odliczania VAT od samochodów osobowych kupowanych przez firmy. Wprowadzony zostanie m.in. przepis, który pozwala odliczyć cały VAT od aut, które mają co najmniej trzy miejsca siedzące, a ich dopuszczalna ładowność wynosi przynajmniej 500 kg. Zdaniem partnerki w firmie doradztwa podatkowego MDDP Marty Szafarowskiej po 1 stycznia wróci - przynajmniej teoretycznie - możliwość odliczenia 100 proc. VAT od samochodów "z kratką".

"Problem leży jednak w przepisach dotyczących homologacji, które bardzo się zmieniły w 2012 r. W przypadku homologacji dla samochodów ciężarowych wprowadzono bowiem wymóg odpowiedniego prześwitu tylnych drzwi przeznaczonych do ładowania" - wyjaśniła. Zgodnie z nowymi przepisami homologacji nie uzyskają np. samochody osobowe typu hatchback, nawet jak zostaną wyposażone w kratkę.

Szafarowska nie ma jednak wątpliwości, że prędzej czy później sprawa o odliczenie VAT od aut osobowych z kratką, które nie uzyskają homologacji na ciężarowe, trafi do sądu. Wskazała, że zgodnie z unijnymi regulacjami zmiany w zakresie przepisów homologacyjnych nie mogą wpływać na odliczenie VAT.

Tak, czy inaczej samochody "z kratką" nie zagoszczą na naszym rynku długo. Przepisy zmienią się ponownie, gdy MF uzyska zgodę Brukseli na swoje nowe propozycje. Zgodnie z wnioskiem wysłanym rok temu do UE w latach 2014-2018 firmy mogłyby odliczyć 50 proc. VAT naliczonego w cenie kupowanego samochodu osobowego, ale nie więcej niż 8 tys. zł. Ponadto można by odliczyć połowę VAT zawartego w cenie paliwa kupowanego do takiego auta i połowę VAT dotyczących części zamiennych. W czerwcu br. resort przesłał jednak do Brukseli ponowny, poprawiony wniosek.

"Nieoficjalnie wiemy, że KE nie zgodziła się bowiem na wprowadzenie limitu odliczenia 8 tys. zł, oraz by ograniczenie dotyczyło wszystkich samochodów osobowych. KE uważa, że w przypadku samochodów wykorzystywanych tylko do działalności gospodarczej nie powinno być ograniczeń w odliczeniu VAT. Nie wiemy, jak zostanie zdefiniowane przez MF wykorzystanie samochodów wyłącznie do działalności gospodarczej" - powiedziała Szafarowska.

Partner w firmie doradztwa podatkowego KNDP Andrzej Nikończyk ocenił w rozmowie z PAP, że tak częste zmiany zasad opodatkowania samochodów utrudniają zarówno plany zakupowe podatników, jak i sprzedażowe firm.

"Podatnicy chcieliby wcześniej wiedzieć, jak zaplanować zakupy, a firmy samochodowe wcześniej i na dłużej planować sprzedaż. Zarówno podaż jak i popyt zależą w tym wypadku od aktualnie obowiązujących przepisów podatkowych. Wcześniejsze ujawnienie planów MF byłoby elementem szacunku dla podatnika" - ocenił Nikończyk.

Według niego MF powinno poinformować, o co ma chodzić w derogacji i kiedy ona wejdzie w życie, aby przedsiębiorcy nie dowiadywali się w ostatniej chwili, jakie zasady będą ich obowiązywać. "Ukrywanie intencji MF budzi wątpliwości" - dodał.

Obecnie firma kupująca samochód osobowy może odliczyć 60 proc. VAT zawartego w cenie pojazdu, nie więcej jednak, niż 6 tys. zł. W przypadku takich aut nie można odliczać VAT z ceny paliwa wykorzystywanego do ich napędu. Pełne odliczenie VAT, zarówno w przypadku samochodów, jak i paliwa dotyczy np. pick up-ów. Zgoda Brukseli na stosowanie tych regulacji upływa z końcem tego roku. (PAP)


Zablokowany